Sidste runde for Jesper Kunde
Flyv ikke højere: Siden 1997 har Jesper Kunde været anset som noget af det ypperste, dansk reklameverden havde at byde på. Nu har han overtrædt sine egne budskaber.
Portræt
Af Niels Møller
Med en forsømmelse mod sin egen, højtprædikede religions første bud, ramte mediernes nødesløst afslørende strålekastere torsdag reklamekometen Jesper Kunde.
»Kunde« med tryk på »d«, om vi må be’. Kunde uden tryk er det, man er, når betaler til andre. Jesper Kunde har hele livet lagt vægt på at være selvstændig og fri.
Som ung sov og pjattede han sig gennem gymnasiet. Det var først, da han på Århus’ handelshøjskole dumpede i fagene revision og regnskab, at Jesper Kunde tog bøgerne alvorligt.
Og det blev netop bøgerne, som skabte navnet Jesper Kunde. To bøger, der hæver disciplinen markedsføring ud af fagligheden og ind i hjernerne på – selv – administrerende direktører: »Corporate Religion« fra 1997 og »Unik Nu Eller Aldrig« fra i år.
44 år gammel har Jesper Kunde gjort eget efternavn ensbetydende med en af den nyere tids reklamebranches helt store og relativt ufortalte succeshistorier. Jesper Kunde er, hvad han prædiker: En mærkevare, eller et »brand«.
Og indtil torsdag et uplettet mærke, funklende nyt og anderledes i forhold til de mange sælgere af varmtluftsmagi, som også er en del af den reklamebranche, Jesper Kunde for 13 år siden satte sig for at lave grundlæggende om.
»Jeg var klar over, at jeg var nødt til at få en højere uddannelse. For jeg har altid godt kunnet li’ friheden til selv at vælge,« fortalte cand.merc. Jesper Kunde til Berlingske Tidende, da hans første bog udkom.
Jesper Kunde holder af bevægelse. Han elsker at se de virksomheder, han arbejder for, udvikle sig. Og han elsker mennesker, der flytter sig – mennesker med ildsjælsenergi.
»Jeg gør det klart for de nyansatte, at de virkelig skal yde noget,« har han sagt.
Det var da også forholdsvist nyansatte medarbejdere, der forsøgte at yde så meget ekstra til omsætningen, at Jesper Kundes eget omdømme torsdag fik et ar for den nærmeste evighed i erhvervsdanmarks kollektive hukommelse.
Nu er der gået brand i brand’et. Og Jesper Kundes resolutte brandslukningsmanøvre – han skilte sig af med de medarbejdere, der sad med ansvaret – kan signallere, at der er grænser for, hvor smart selv den meste smarte reklamebureaudirektør vil opfattes af omverdenen.
Med et par hundrede ansatte og nær ved en halv milliard kroner i årlig omsætning hører Jesper Kundes reklamebureu, Kunde & Co., til blandt de store. En position, han holder af.
Nu vil mærket Kunde være endnu mere international, Danmark, Sverige, Norge og Storbritannien er jo godt nok. Men der er en hel verden derude. Reklamefagblade i den store verden har allerede øjet Jesper Kunde og hans evne til at fange tidens signaler, parre dem med jysk enkelhed og afsætningslærens teorier.
Temmelig ujysk hiver Jesper Kunde og partneren Gaute Høegh hvert år overskuddet ud af firmaet som udbytte. 33 mio. kr. blev det til sidste år. Jesper Kunde er storaktionæren, den der tjener mest.
»Jeg er idealist,« mener Jesper Kunde om sig selv.
Og så praler man med alle sine resultater, vil en ægte jyde mene. I foråret lykkedes det ham endda at få dansk erhvervsliv til at betale for at høre alle hans pralerier, da han turnerede med det fabelagtige onemanshow »Unik Nu Eller Aldrig«.
Der er lidt rottefænger i Jesper Kundes enkle budskaber:
Gå foran. Spil en ren og ørehængende melodi. Måske har de fleste hørt eller tænkt Jesper Kundes tanker før. Men det gør ikke noget. For Jesper Kunde kan det, kun de bedste reklamebureaudirektører kan. Han kan inspirere. Han kan udtrykke det, man måske nok ved, men endnu ikke helt selv har erkendt.
Og så kan han gøre sine egne ideer til andres.
En flink fyr er han også. Jesper Kunde hælder både til fest og faglighed.
Han har en øm omsorg for sine medarbejdere. Jesper Kunde er gået så langt som at være en særdeles ivrig Kirsten Giftekniv for flere af bureauets medarbejdere, fordi han syntes, de gik og hang med hovedet:
»Selvom det er et stort firma, forsøger vi at skabe den samme ånd, som man kender fra en velfungerende familie. Vi hjælper og støtter hinanden,« har Jesper Kunde sagt.
Ordene holdt ikke helt, da Jesper Kunde midt i den optrækkende medietyfon nåede at trække vejret og fik skilt sig af med familiens sorte får.
Ingen tvivl om, at Jesper Kunde er bevidst om, at sagen skader både ham personligt og hans virksomhed. Måske synes han ikke, det er ret og rimeligt, at nye, løsslupne medarbejderes handlinger i dén grad kaster en årelang skygge på ham selv.
Men sådan er det. Det står i hans bøger. Medarbejdere og virksomheder skal være ét. Værdierne skal stemme. Og man kan aldrig, aldrig, aldrig nogensinde gør nok ud af at sørge for, at virksomhedens værdier forstås og efterleves af enhver.
I en branche, hvor knivene sidder yderst i ærmet, kræver det mere end kvajebajere, når bureauet Kunde & Co. sender salgsbreve, der i omverdenen læses som mafiametoder – et tilbud, man ikke kan afslå.
Richard Branson – den britiske vildbasse, overiværksætter og hjertet bag Virgin-mærket – hører til blandt de helt store personlige idoler for Jesper Kunde.
»Vi holder mange fester og inviterer altid koner eller kærester med. Det er ikke meningen, at det skal ende i utroskab og ballade,« har Jesper Kunde sagt i en ånd, der nok ikke helt svarer til det store idols.
Privat er Jesper Kunde stadig gift med sin Helle, som han mødte på jobbet. De har sammen to mindre døtre. Før Jesper Kunde i 1988 grundlagde reklamebureauet, arbejdede han for den aldanske stikkontaktleverandør LK – og inden da var han hos Carlsberg.
Om det lige præcis er hans tidligere arbejdsgivere, der får med grovfilen, når Jesper Kunde høster af sine erfaringer med erhverslivet, er temmelig uklart.
»Der manger temposkift, begejstring og troen på, at man kan noget stort,« som det hedder om dansk erhvervsliv i Jesper Kundes bog »Corporate Religion«.
Jo, Jesper Kunde blev til noget stort. Det er nu eller aldrig, at Jesper Kunde skal vise, om han er unik nok til at FDB-sagen ikke forhindrer hans reklamebureau i at erobre alverdens hjerter.
Flyv ikke højere: Siden 1997 har Jesper Kunde været anset som noget af det ypperste, dansk reklameverden havde at byde på. Nu har han overtrædt sine egne budskaber.
Portræt
Af Niels Møller
Med en forsømmelse mod sin egen, højtprædikede religions første bud, ramte mediernes nødesløst afslørende strålekastere torsdag reklamekometen Jesper Kunde.
»Kunde« med tryk på »d«, om vi må be’. Kunde uden tryk er det, man er, når betaler til andre. Jesper Kunde har hele livet lagt vægt på at være selvstændig og fri.
Som ung sov og pjattede han sig gennem gymnasiet. Det var først, da han på Århus’ handelshøjskole dumpede i fagene revision og regnskab, at Jesper Kunde tog bøgerne alvorligt.
Og det blev netop bøgerne, som skabte navnet Jesper Kunde. To bøger, der hæver disciplinen markedsføring ud af fagligheden og ind i hjernerne på – selv – administrerende direktører: »Corporate Religion« fra 1997 og »Unik Nu Eller Aldrig« fra i år.
44 år gammel har Jesper Kunde gjort eget efternavn ensbetydende med en af den nyere tids reklamebranches helt store og relativt ufortalte succeshistorier. Jesper Kunde er, hvad han prædiker: En mærkevare, eller et »brand«.
Og indtil torsdag et uplettet mærke, funklende nyt og anderledes i forhold til de mange sælgere af varmtluftsmagi, som også er en del af den reklamebranche, Jesper Kunde for 13 år siden satte sig for at lave grundlæggende om.
»Jeg var klar over, at jeg var nødt til at få en højere uddannelse. For jeg har altid godt kunnet li’ friheden til selv at vælge,« fortalte cand.merc. Jesper Kunde til Berlingske Tidende, da hans første bog udkom.
Jesper Kunde holder af bevægelse. Han elsker at se de virksomheder, han arbejder for, udvikle sig. Og han elsker mennesker, der flytter sig – mennesker med ildsjælsenergi.
»Jeg gør det klart for de nyansatte, at de virkelig skal yde noget,« har han sagt.
Det var da også forholdsvist nyansatte medarbejdere, der forsøgte at yde så meget ekstra til omsætningen, at Jesper Kundes eget omdømme torsdag fik et ar for den nærmeste evighed i erhvervsdanmarks kollektive hukommelse.
Nu er der gået brand i brand’et. Og Jesper Kundes resolutte brandslukningsmanøvre – han skilte sig af med de medarbejdere, der sad med ansvaret – kan signallere, at der er grænser for, hvor smart selv den meste smarte reklamebureaudirektør vil opfattes af omverdenen.
Med et par hundrede ansatte og nær ved en halv milliard kroner i årlig omsætning hører Jesper Kundes reklamebureu, Kunde & Co., til blandt de store. En position, han holder af.
Nu vil mærket Kunde være endnu mere international, Danmark, Sverige, Norge og Storbritannien er jo godt nok. Men der er en hel verden derude. Reklamefagblade i den store verden har allerede øjet Jesper Kunde og hans evne til at fange tidens signaler, parre dem med jysk enkelhed og afsætningslærens teorier.
Temmelig ujysk hiver Jesper Kunde og partneren Gaute Høegh hvert år overskuddet ud af firmaet som udbytte. 33 mio. kr. blev det til sidste år. Jesper Kunde er storaktionæren, den der tjener mest.
»Jeg er idealist,« mener Jesper Kunde om sig selv.
Og så praler man med alle sine resultater, vil en ægte jyde mene. I foråret lykkedes det ham endda at få dansk erhvervsliv til at betale for at høre alle hans pralerier, da han turnerede med det fabelagtige onemanshow »Unik Nu Eller Aldrig«.
Der er lidt rottefænger i Jesper Kundes enkle budskaber:
Gå foran. Spil en ren og ørehængende melodi. Måske har de fleste hørt eller tænkt Jesper Kundes tanker før. Men det gør ikke noget. For Jesper Kunde kan det, kun de bedste reklamebureaudirektører kan. Han kan inspirere. Han kan udtrykke det, man måske nok ved, men endnu ikke helt selv har erkendt.
Og så kan han gøre sine egne ideer til andres.
En flink fyr er han også. Jesper Kunde hælder både til fest og faglighed.
Han har en øm omsorg for sine medarbejdere. Jesper Kunde er gået så langt som at være en særdeles ivrig Kirsten Giftekniv for flere af bureauets medarbejdere, fordi han syntes, de gik og hang med hovedet:
»Selvom det er et stort firma, forsøger vi at skabe den samme ånd, som man kender fra en velfungerende familie. Vi hjælper og støtter hinanden,« har Jesper Kunde sagt.
Ordene holdt ikke helt, da Jesper Kunde midt i den optrækkende medietyfon nåede at trække vejret og fik skilt sig af med familiens sorte får.
Ingen tvivl om, at Jesper Kunde er bevidst om, at sagen skader både ham personligt og hans virksomhed. Måske synes han ikke, det er ret og rimeligt, at nye, løsslupne medarbejderes handlinger i dén grad kaster en årelang skygge på ham selv.
Men sådan er det. Det står i hans bøger. Medarbejdere og virksomheder skal være ét. Værdierne skal stemme. Og man kan aldrig, aldrig, aldrig nogensinde gør nok ud af at sørge for, at virksomhedens værdier forstås og efterleves af enhver.
I en branche, hvor knivene sidder yderst i ærmet, kræver det mere end kvajebajere, når bureauet Kunde & Co. sender salgsbreve, der i omverdenen læses som mafiametoder – et tilbud, man ikke kan afslå.
Richard Branson – den britiske vildbasse, overiværksætter og hjertet bag Virgin-mærket – hører til blandt de helt store personlige idoler for Jesper Kunde.
»Vi holder mange fester og inviterer altid koner eller kærester med. Det er ikke meningen, at det skal ende i utroskab og ballade,« har Jesper Kunde sagt i en ånd, der nok ikke helt svarer til det store idols.
Privat er Jesper Kunde stadig gift med sin Helle, som han mødte på jobbet. De har sammen to mindre døtre. Før Jesper Kunde i 1988 grundlagde reklamebureauet, arbejdede han for den aldanske stikkontaktleverandør LK – og inden da var han hos Carlsberg.
Om det lige præcis er hans tidligere arbejdsgivere, der får med grovfilen, når Jesper Kunde høster af sine erfaringer med erhverslivet, er temmelig uklart.
»Der manger temposkift, begejstring og troen på, at man kan noget stort,« som det hedder om dansk erhvervsliv i Jesper Kundes bog »Corporate Religion«.
Jo, Jesper Kunde blev til noget stort. Det er nu eller aldrig, at Jesper Kunde skal vise, om han er unik nok til at FDB-sagen ikke forhindrer hans reklamebureau i at erobre alverdens hjerter.